BLOG
SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN
By.
Sopan Hidayat | M20191000898
PENGENALAN
Kemajuan pesat teknologi maklumat dan telekomunikasi
menawarkan kemudahan baru dalam bersandar yang boleh mengubah orientasi pembelajaran
dalam komuniti. Satu Media yang menarik yang digunakan dalam pembelajaran
adalah blog web media atau blog yang disebut ringkas. Blog sebagai salah satu
perkhidmatan aplikasi internet boleh digunakan oleh guru atau pelajar sebagai
sumber pembelajaran tanpa had. Guru boleh meng-upload semua maklumat yang
berkaitan dengan bahan pembelajaran dengan menambah multimedia (imej, animasi,
kesan Bunyi, dan video) supaya ia menarik dan mudah dipelajari. Disisi lain,
pelajar boleh memuat turun maklumat yang sepadan dengan topik dan tujuan yang
dimaksudkan.
WEB BLOG
Blog
atau weblog adalah catatan peribadi sesorang di internet. Mengandungi maklumat yang kerap dikemaskini
dan kronologi. Blog adalah lebih serupa
dengan dairi atau buku harian dalam talian yang diisi terus-menerus dalam
priodic. Perbezaan asas adalah bahawa
blog boleh membaca sesiapa pun. Banyak
blog memberi tumpuan kepada satu objek maklumat, seperti politik, Reka bentuk WEB, olahraga dan sebagainya. Tetapi kebanyakan blog lebih seperti jurnal peribadi
yang mengandungi maklumat perjalanan dan kehidupan sehari-hari seseorang
bloger.
Walau bagaimanapun, menurut pembangunan era, sejak
kebelakangan ini telah banyak laman web yang menyediakan blog percuma tanpa
perlu memahami Bahasa pengaturcaraan. Salah seorang daripada mereka adalah Wordpress.com yang mempunyai
komuniti yang paling berbanding dengan pembekal blog percuma yang lain.
Mewujudkan laman blog peribadi memerlukan sedikit kemahiran . Tetapi dia akan memerlukan banyak kemahiran
untuk memupuk.
MANFAAT BLOG
Untuk guru weblog berguna sebagai
mengajar media dan media pembelajaran.

Bagi
pelajar blog web boleh digunakan sebagai medium pembelajaran.

PERBINCANGAN
Dalam era moden ini, hampir setiap pengguna internet bercakap tentang blog. Istilah weblog yang kemudian dipendekkan ke
blog sebenarnya mula dikenali sejak 1997, tetapi ia adalah baru popular pada
tahun 2000. Blog adalah bentuk aplikasi web yang menyerupai tulisan (yang
dimuatkan sebagai jawatan) pada halaman web awam. Tulisan ini sering terkandung
dalam perintah terbalik (kandungan baru dahulu kemudian diikuti dengan
kandungan yang lebih panjang), walaupun tidak selalu begitu. Kini, blog telah
menjadi sebahagian penting daripada dunia WWW dan internet World. Blog telah
mula berkhidmat sebagai sumber berita oleh akhbar, majalah, radio, dan juga
televisyen telah juga menyiarkan cerita melalui blog mereka. Dunia pendidikan
juga mempunyai banyak bahan pendidikan dalam blog yang telah dicipta khusus dan
tidak khusus untuk dunia pendidikan.
Dalam blog, guru dan pihak yang terlibat dalam dunia
pendidikan boleh menghantar materi materi bahawa mereka mencari berguna untuk
pencari maklumat pendidikan. Juga, pencari maklumat pendidikan boleh mengambil
bahagian dalam membangunkan atau hanya mengulas tentang kandungan blog yang
telah dilihat.
1.
Menggunakan Blog Sebagai Sumber Pembelajaran
Di tengah-tengah dunia ini semakin moden, penggunaan
teknologi dalam dunia pendidikan tidak dielakkan lagi. Dengan teknologi moden,
aliran maklumat semakin dihalang lagi. Semua orang di seluruh dunia boleh tahu
apa yang mereka mahu melalui internet. Internet boleh menghapuskan had ruang
dan masa supaya sesiapa sahaja boleh menggunakannya.
Penggunaan Internet dalam bidang pendidikan telah
dijalankan di pelbagai negara. Malah Internet telah menjadi bahagian yang tidak
boleh dipisahkan dunia pendidikan. Blog salah satu produk yang dihasilkan oleh
Internet boleh digunakan sebagai sumber pembelajaran kerana blog boleh dicipta
oleh sesiapa yang sangat mudah dan yang paling penting blog boleh dicipta
secara percuma.
Fakta tentang bidang mengenai penggunaan Internet di
kalangan pelajar, lebih banyak digunakan untuk melakukan perkara yang kurang
produktif, seperti terlalu banyak sembang, persahabatan, bermain permainan
dalam talian, dan mengakses pornografi. Blog yang telah dua kali ganda 2 setiap
6 bulan, yang pemiliknya dari kalangan pelajar dan remaja adalah sangat
penting, ini adalah satu fenomena yang mesti digunakan untuk meningkatkan
kualiti pendidikan dengan mewujudkan blog yang berkualiti Supaya komuniti
pembelajaran dapat dengan mudah mendapatkan maklumat yang diperlukan. Selain
kualiti, blog yang dicipta juga perlu menarik untuk mengetahui lebih lanjut
mengenai pembelajaran dalam ruangan siber.
Pelbagai rujukan, jurnal, dan keputusan penyelidikan
dapat dengan mudah dimuat turun dalam pelbagai blog di seluruh dunia. Hanya
menggunakan enjin carian, materimateri yang diperlukan boleh diperolehi dengan
cepat. Di samping menjimatkan tenaga dan kos untuk mencari, bahan yang boleh
didapati cenderung untuk menjadi lebih terkini. Manfaat daripada blog untuk
pelajar adalah seperti berikut:
- a. meningkatkan
pengetahuan,
- b. sumber
perkongsian antara syarikat bersekutu,
- c. bekerjasama
dengan pendidik luar negara,
- d. peluang
untuk menerbitkan maklumat secara langsung,
- e. mengawal
selia komunikasi dengan kerap, dan
- f. menyertai
Forum tempatan dan antarabangsa.
Di samping itu, pendidik juga boleh mengambil
kesempatan daripada blog sebagai sumber bahan pengajaran dengan mengakses pelan
pembelajaran atau sukatan dalam talian dengan metodologi baru, mengakses bahan
pembelajaran yang sesuai untuk pengajian mereka, dan boleh menyampaikan
Ideanya. Walaupun pelajar juga boleh menggunakan Internet untuk mengkaji diri
mereka dengan cepat, jadi ia akan meningkatkan dan memperluaskan pengetahuan,
belajar untuk berinteraksi, dan membangunkan kemahiran dalam bidang
penyelidikan.
2.
Pembelajaran Konvensional Dan E-Pembelajaran
Menangani pembangunan teknologi maklumat dan komunikasi
di atas membawa kepada perubahan dalam kaedah konvensional pengajaran dan
pembelajaran proses yang digantikan dengan kaedah e-pembelajaran. Kaedah
pembelajaran konvensional yang memerlukan guru dan pelajar untuk menghadapi
wajah-bersemuka di bilik mempunyai beberapa ciri:
- 1) pembelajaran
bergantung kepada guru;
- 2) semua
aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang terdapat di dalam ruang;
- 3) guru
adalah sumber sains;
- 4) jarak,
Ruang dan masa yang terhad; Dan
- 5) mestilah
mempunyai kemudahan pengajaran dan pembelajaran yang mencukupi serta sumber
manusia sihir yang memahami setiap bahan pembelajaran yang akan diajar.
- 1) pembelajaran
tidak bergantung kepada guru;
- 2) banyak
sumber dan kebolehcapaian bahan;
- 3) peranan
mengajar hanya sebagai pengantara atau Mentor;
- 4) proses
pembelajaran tidak terhad jarak, Ruang dan masa.
Merujuk kepada ciri kedua-dua kaedah di atas,
nge-Blog adalah satu kaedah alternatif dalam proses pembelajaran pengajaran
yang e-pembelajaran dan juga pelajar yang berpusatkan.
Jika guru sudah mempunyai blog, maka apa yang perlu
dilakukan adalah bagaimana untuk mengintegrasikan blog dalam proses
pembelajaran untuk mengajar. Terdapat beberapa cara yang guru boleh menggunakan
blog untuk memaparkan maklumat penting yang akan disediakan, bahan pembelajaran
yang sedia untuk dimuat turun, senarai hyperlink untuk rujukan, untuk
menetapkan tugas dan memaparkan hasil penyelidikan guru . Kerana ciri di blog
membolehkan anda untuk memberikan soalan dan komen tentang artikel yang ada
atau bahan pengajaran, komunikasi juga akan pergi dua hala dan interaktif, sama
ada dari guru untuk pelajar atau sebaliknya.
Merujuk
kepada ciri kedua-dua kaedah di atas, nge-Blog adalah satu kaedah alternatif
dalam proses pembelajaran pengajaran yang e-pembelajaran dan juga pelajar yang
berpusatkan.
Jika
guru sudah mempunyai blog, maka apa yang perlu dilakukan adalah bagaimana untuk
mengintegrasikan blog dalam proses pembelajaran untuk mengajar. Terdapat
beberapa cara yang guru boleh menggunakan blog untuk memaparkan maklumat
penting yang akan disediakan, bahan pembelajaran yang sedia untuk dimuat turun,
senarai hyperlink untuk rujukan, untuk menetapkan tugas dan memaparkan hasil
penyelidikan guru . Kerana ciri di blog membolehkan anda untuk memberikan
soalan dan komen tentang artikel yang ada atau bahan pengajaran, komunikasi
juga akan pergi dua hala dan interaktif, sama ada dari guru untuk pelajar atau
sebaliknya.
KESIMPULAN
Penggunaan Internet dalam bidang pendidikan telah
dijalankan di pelbagai negara. Malah Internet telah menjadi bahagian yang tidak
boleh dipisahkan dunia pendidikan. Blog salah satu produk yang dihasilkan oleh
Internet boleh digunakan sebagai sumber pembelajaran kerana blog boleh dicipta
oleh sesiapa yang sangat mudah dan yang paling penting blog boleh dicipta
secara percuma.
Dalam blog, guru dan pihak yang terlibat dalam dunia
pendidikan boleh menghantar materi materi bahawa mereka mencari berguna untuk
pencari maklumat pendidikan. Juga, pencari maklumat pendidikan boleh mengambil
bahagian dalam membangunkan atau hanya mengulas tentang kandungan blog yang
telah dilihat. Pelbagai rujukan, jurnal, dan keputusan penyelidikan dapat
dengan mudah dimuat turun dalam pelbagai blog di seluruh dunia. Hanya
menggunakan enjin carian, bahan yang diperlukan boleh diperolehi dengan cepat.
Di samping menjimatkan tenaga dan kos untuk mencari, bahan yang boleh didapati
cenderung untuk menjadi lebih terkini. Untuk menyokong pendidikan
sebaik-baiknya blog yang dibuat mesti berkualiti dan menarik supaya pelajar
boleh mendapatkan maklumat yang berguna.
RUJUKAN
Alim Bahri, Manfaat Elearning / E-Learning -
Pembelajaran Online via Internet atau Intranet Services.http://alim-bahri.blogspot.com/2008/07/manfaat-elearning-dala
pengajaran.html ; diakses pada tanggal 8 November 2019
Hadary , 2005, Mengintegrasikan Fungsi Blog dalam
proses Belajar mengajar, Universitas Tanjungpura
Made santosa, 2007, Pemanfaatan Blog (Jurnal Online)
dalam Pembelajaran Menulis, Universitas Pendidikan Ganesha.
M. Basyiruddin Usman, H. Asnawir, 2002, Media
Pembelajaran, Jakarta : Ciputat Press, P. Suparno, SJ., dkk., 2002, Reformasi
pendidikan: sebuah rekomendasi, Penerbit Kanisius.
Materi
Diklat https://vbt249.wordpress.com/2012/01/29/materi-diklat-pemanfaatan-blog-sebagai-media-pembelajaran/
; diakses pada 8 November 2019.
Post a Comment