BLOG SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN
By. Sopan Hidayat | M20191000898

PENGENALAN

Kemajuan pesat teknologi maklumat dan telekomunikasi menawarkan kemudahan baru dalam bersandar yang boleh mengubah orientasi pembelajaran dalam komuniti. Satu Media yang menarik yang digunakan dalam pembelajaran adalah blog web media atau blog yang disebut ringkas. Blog sebagai salah satu perkhidmatan aplikasi internet boleh digunakan oleh guru atau pelajar sebagai sumber pembelajaran tanpa had. Guru boleh meng-upload semua maklumat yang berkaitan dengan bahan pembelajaran dengan menambah multimedia (imej, animasi, kesan Bunyi, dan video) supaya ia menarik dan mudah dipelajari. Disisi lain, pelajar boleh memuat turun maklumat yang sepadan dengan topik dan tujuan yang dimaksudkan.

WEB BLOG
Blog atau weblog adalah catatan peribadi sesorang di internet.  Mengandungi maklumat yang kerap dikemaskini dan kronologi.  Blog adalah lebih serupa dengan dairi atau buku harian dalam talian yang diisi terus-menerus dalam priodic.  Perbezaan asas adalah bahawa blog boleh membaca sesiapa pun.  Banyak blog memberi tumpuan kepada satu objek maklumat, seperti politik, Reka bentuk WEB, olahraga dan sebagainya. Tetapi kebanyakan blog lebih seperti jurnal peribadi yang mengandungi maklumat perjalanan dan kehidupan sehari-hari seseorang bloger.
Walau bagaimanapun, menurut pembangunan era, sejak kebelakangan ini telah banyak laman web yang menyediakan blog percuma tanpa perlu memahami Bahasa pengaturcaraan. Salah seorang daripada mereka adalah Wordpress.com yang mempunyai komuniti yang paling berbanding dengan pembekal blog percuma yang lain. Mewujudkan laman blog peribadi memerlukan sedikit kemahiran .   Tetapi dia akan memerlukan banyak kemahiran untuk memupuk.

MANFAAT BLOG
Untuk guru weblog berguna sebagai mengajar media dan media pembelajaran.
Media seorang guru boleh "Post" bahan pengajaran disini supaya pelajar boleh belajar melalui weblog ini.  Lebih-lebih lagi, bukan sahaja pelajar secara rasmi dapat menikmati bahan pengajaran tetapi semua orang yang memerlukannya. Sebagai weblog pembelajaran media boleh digunakan untuk posting atau Arkib apa-apa yang diperolehi selepas melayari internet.

Bagi pelajar blog web boleh digunakan sebagai medium pembelajaran.
Ini adalah penyelesaian kepada sistem pengajaran di luar bilik darjah dan juga memperkenalkan anak di dunia teknologi dan maklumat khususnya "dunia Internet".  Media untuk pengajaran atau lebih tepat berkongsi media untuk pelajar, terutama pelajar muda tinggi dan ke atas sehingga peringkat pelajar.

PERBINCANGAN
Dalam era moden ini, hampir setiap pengguna internet bercakap tentang blog. Istilah weblog yang kemudian dipendekkan ke blog sebenarnya mula dikenali sejak 1997, tetapi ia adalah baru popular pada tahun 2000. Blog adalah bentuk aplikasi web yang menyerupai tulisan (yang dimuatkan sebagai jawatan) pada halaman web awam. Tulisan ini sering terkandung dalam perintah terbalik (kandungan baru dahulu kemudian diikuti dengan kandungan yang lebih panjang), walaupun tidak selalu begitu. Kini, blog telah menjadi sebahagian penting daripada dunia WWW dan internet World. Blog telah mula berkhidmat sebagai sumber berita oleh akhbar, majalah, radio, dan juga televisyen telah juga menyiarkan cerita melalui blog mereka. Dunia pendidikan juga mempunyai banyak bahan pendidikan dalam blog yang telah dicipta khusus dan tidak khusus untuk dunia pendidikan.
Dalam blog, guru dan pihak yang terlibat dalam dunia pendidikan boleh menghantar materi materi bahawa mereka mencari berguna untuk pencari maklumat pendidikan. Juga, pencari maklumat pendidikan boleh mengambil bahagian dalam membangunkan atau hanya mengulas tentang kandungan blog yang telah dilihat.

1. Menggunakan Blog Sebagai Sumber Pembelajaran
Di tengah-tengah dunia ini semakin moden, penggunaan teknologi dalam dunia pendidikan tidak dielakkan lagi. Dengan teknologi moden, aliran maklumat semakin dihalang lagi. Semua orang di seluruh dunia boleh tahu apa yang mereka mahu melalui internet. Internet boleh menghapuskan had ruang dan masa supaya sesiapa sahaja boleh menggunakannya.
Penggunaan Internet dalam bidang pendidikan telah dijalankan di pelbagai negara. Malah Internet telah menjadi bahagian yang tidak boleh dipisahkan dunia pendidikan. Blog salah satu produk yang dihasilkan oleh Internet boleh digunakan sebagai sumber pembelajaran kerana blog boleh dicipta oleh sesiapa yang sangat mudah dan yang paling penting blog boleh dicipta secara percuma.
Fakta tentang bidang mengenai penggunaan Internet di kalangan pelajar, lebih banyak digunakan untuk melakukan perkara yang kurang produktif, seperti terlalu banyak sembang, persahabatan, bermain permainan dalam talian, dan mengakses pornografi. Blog yang telah dua kali ganda 2 setiap 6 bulan, yang pemiliknya dari kalangan pelajar dan remaja adalah sangat penting, ini adalah satu fenomena yang mesti digunakan untuk meningkatkan kualiti pendidikan dengan mewujudkan blog yang berkualiti Supaya komuniti pembelajaran dapat dengan mudah mendapatkan maklumat yang diperlukan. Selain kualiti, blog yang dicipta juga perlu menarik untuk mengetahui lebih lanjut mengenai pembelajaran dalam ruangan siber.
Pelbagai rujukan, jurnal, dan keputusan penyelidikan dapat dengan mudah dimuat turun dalam pelbagai blog di seluruh dunia. Hanya menggunakan enjin carian, materimateri yang diperlukan boleh diperolehi dengan cepat. Di samping menjimatkan tenaga dan kos untuk mencari, bahan yang boleh didapati cenderung untuk menjadi lebih terkini. Manfaat daripada blog untuk pelajar adalah seperti berikut:
  • a.       meningkatkan pengetahuan,
  • b.      sumber perkongsian antara syarikat bersekutu,
  • c.       bekerjasama dengan pendidik luar negara,
  • d.      peluang untuk menerbitkan maklumat secara langsung,
  • e.       mengawal selia komunikasi dengan kerap, dan
  • f.       menyertai Forum tempatan dan antarabangsa.

Di samping itu, pendidik juga boleh mengambil kesempatan daripada blog sebagai sumber bahan pengajaran dengan mengakses pelan pembelajaran atau sukatan dalam talian dengan metodologi baru, mengakses bahan pembelajaran yang sesuai untuk pengajian mereka, dan boleh menyampaikan Ideanya. Walaupun pelajar juga boleh menggunakan Internet untuk mengkaji diri mereka dengan cepat, jadi ia akan meningkatkan dan memperluaskan pengetahuan, belajar untuk berinteraksi, dan membangunkan kemahiran dalam bidang penyelidikan.

2. Pembelajaran Konvensional Dan E-Pembelajaran
Menangani pembangunan teknologi maklumat dan komunikasi di atas membawa kepada perubahan dalam kaedah konvensional pengajaran dan pembelajaran proses yang digantikan dengan kaedah e-pembelajaran. Kaedah pembelajaran konvensional yang memerlukan guru dan pelajar untuk menghadapi wajah-bersemuka di bilik mempunyai beberapa ciri:
  • 1)      pembelajaran bergantung kepada guru;
  • 2)      semua aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang terdapat di dalam ruang;
  • 3)      guru adalah sumber sains;
  • 4)      jarak, Ruang dan masa yang terhad; Dan
  • 5)      mestilah mempunyai kemudahan pengajaran dan pembelajaran yang mencukupi serta sumber manusia sihir yang memahami setiap bahan pembelajaran yang akan diajar.
Manakala ciri e-learning adalah:
  • 1)      pembelajaran tidak bergantung kepada guru;
  • 2)      banyak sumber dan kebolehcapaian bahan;
  • 3)      peranan mengajar hanya sebagai pengantara atau Mentor;
  • 4)      proses pembelajaran tidak terhad jarak, Ruang dan masa.
Merujuk kepada ciri kedua-dua kaedah di atas, nge-Blog adalah satu kaedah alternatif dalam proses pembelajaran pengajaran yang e-pembelajaran dan juga pelajar yang berpusatkan.
Jika guru sudah mempunyai blog, maka apa yang perlu dilakukan adalah bagaimana untuk mengintegrasikan blog dalam proses pembelajaran untuk mengajar. Terdapat beberapa cara yang guru boleh menggunakan blog untuk memaparkan maklumat penting yang akan disediakan, bahan pembelajaran yang sedia untuk dimuat turun, senarai hyperlink untuk rujukan, untuk menetapkan tugas dan memaparkan hasil penyelidikan guru . Kerana ciri di blog membolehkan anda untuk memberikan soalan dan komen tentang artikel yang ada atau bahan pengajaran, komunikasi juga akan pergi dua hala dan interaktif, sama ada dari guru untuk pelajar atau sebaliknya.
Merujuk kepada ciri kedua-dua kaedah di atas, nge-Blog adalah satu kaedah alternatif dalam proses pembelajaran pengajaran yang e-pembelajaran dan juga pelajar yang berpusatkan.
Jika guru sudah mempunyai blog, maka apa yang perlu dilakukan adalah bagaimana untuk mengintegrasikan blog dalam proses pembelajaran untuk mengajar. Terdapat beberapa cara yang guru boleh menggunakan blog untuk memaparkan maklumat penting yang akan disediakan, bahan pembelajaran yang sedia untuk dimuat turun, senarai hyperlink untuk rujukan, untuk menetapkan tugas dan memaparkan hasil penyelidikan guru . Kerana ciri di blog membolehkan anda untuk memberikan soalan dan komen tentang artikel yang ada atau bahan pengajaran, komunikasi juga akan pergi dua hala dan interaktif, sama ada dari guru untuk pelajar atau sebaliknya.

KESIMPULAN

Penggunaan Internet dalam bidang pendidikan telah dijalankan di pelbagai negara. Malah Internet telah menjadi bahagian yang tidak boleh dipisahkan dunia pendidikan. Blog salah satu produk yang dihasilkan oleh Internet boleh digunakan sebagai sumber pembelajaran kerana blog boleh dicipta oleh sesiapa yang sangat mudah dan yang paling penting blog boleh dicipta secara percuma.
Dalam blog, guru dan pihak yang terlibat dalam dunia pendidikan boleh menghantar materi materi bahawa mereka mencari berguna untuk pencari maklumat pendidikan. Juga, pencari maklumat pendidikan boleh mengambil bahagian dalam membangunkan atau hanya mengulas tentang kandungan blog yang telah dilihat. Pelbagai rujukan, jurnal, dan keputusan penyelidikan dapat dengan mudah dimuat turun dalam pelbagai blog di seluruh dunia. Hanya menggunakan enjin carian, bahan yang diperlukan boleh diperolehi dengan cepat. Di samping menjimatkan tenaga dan kos untuk mencari, bahan yang boleh didapati cenderung untuk menjadi lebih terkini. Untuk menyokong pendidikan sebaik-baiknya blog yang dibuat mesti berkualiti dan menarik supaya pelajar boleh mendapatkan maklumat yang berguna.



RUJUKAN

Alim Bahri, Manfaat Elearning / E-Learning - Pembelajaran Online via Internet atau Intranet Services.http://alim-bahri.blogspot.com/2008/07/manfaat-elearning-dala pengajaran.html ; diakses pada tanggal 8 November 2019
Hadary , 2005, Mengintegrasikan Fungsi Blog dalam proses Belajar mengajar, Universitas Tanjungpura
Made santosa, 2007, Pemanfaatan Blog (Jurnal Online) dalam Pembelajaran Menulis, Universitas Pendidikan Ganesha.
M. Basyiruddin Usman, H. Asnawir, 2002, Media Pembelajaran, Jakarta : Ciputat Press, P. Suparno, SJ., dkk., 2002, Reformasi pendidikan: sebuah rekomendasi, Penerbit Kanisius.




Post a Comment

Previous Post Next Post

FEATURE